Co můžou udělat neseřízené ventily?

Co můžou na mašině udělat neseřízené ventily? Ondra

1 odpověď

hlas nahoru 5 hlas dolů odpověď akceptována
V problematice seřízení ventilů jsou prakticky jenom tři možnosti: 1) vůle je správná, 2) vůle je větší než předepsaná, 2) vůle je menší než předepsaná nebo žádná.

Velké ventilové vůle jsou podstatně méně škodlivé než malé. Motor sice běží hlučněji a ozývá se hluk podobný starému šicímu stroji, mírně se tím také posune časování rozvodů, ale poškození agregátu prakticky nehrozí, pokud motor nedisponuje konstrukčně odlišným řešením rozvodů a vaček (např. UniCam na Hondách CRF či desmodromické rozvody Ducati).

Malá nebo žádná ventilová vůle hlavně u studeného motoru způsobí nedovření ventilů a to je značně nebezpečná záležitost. Ventil a jeho těsnicí plocha – sedlo jsou konstruovány na teploty a tlaky spálených plynů, nikoliv na stejné veličiny při expanzi – tedy při výbuchu. Unikající plyny dokážou nedovřený ventil a sedlo velmi rychle poškodit, dochází k tzv. podpalování ventilů. Je-li závada objevena včas, stačí většinou zabrousit sedla a dosedací plochy ventilu, avšak dlouhodobý provoz je dokáže naprosto zničit. Cena opravy pak roste do pořádné výšky.

Podle sluchu bohužel není možné malé vůle odhalit a je potřeba sejmout víko ventilů. Proto je důležité dodržovat servisní interval pro jejich kontrolu. U sportovních endur či motokrosových motocyklů se tato kontrola provádí mezi 20 a 40 motohodinami dle typu motocyklu (cca 1200 km). U běžných silničních motocyklů se tato hodnota ovšem pohybuje kolem 24 000 km.
cmn

Tvá odpověď

 
nebo
Captcha

Není to přesně to co jsi hledal? Zkus najít podobnou otázku pomocí tagů  nebo polož vlastní otázku.