Co s tím, když právě koupená ojetá Yamaha Thunderace žere olej?

Související motocykl: Yamaha YZF 1000 R THUNDERACE
Asi před měsícem jsem koupil ojetou Yamahu Thunderace a po několika jízdách jsem zjistil, že mi docela žere olej – zhruba 0,8 litru na 1000 kilometrů. Neporadili byste mi, co teď s tím? Jirka G.

2 odpovědi

hlas nahoru 1 hlas dolů odpověď akceptována
Tento dotaz má dvě roviny, právní a technickou, a bohužel ani v jedné situace nevypadá nejlíp.

Předně je to otázka právní. Tady je zákon na tvé straně, neboť podle § 597 Občanského zákoníku „jestliže dodatečně vyjde najevo vada, na kterou prodávající kupujícího neupozornil, má kupující právo na přiměřenou slevu ze sjednané ceny odpovídající povaze a rozsahu vady“. Jinými slovy prodávající odpovídá za skryté vady, které měla motorka v okamžiku prodeje a na které kupujícího neupozornil. Předpokladem ovšem je, že v kupní smlouvě není nic o zvýšené spotřebě oleje. Pokud ano, měl bys smůlu úplně.

Ale ani v případě, že ve smlouvě nic takového není, zdaleka nemáš vyhráno. Sám asi víš, jaké je to v téhle republice s vymahatelností práva. Nejlepší by bylo se s prodávajícím dohodnout, protože zvýšená spotřeba oleje obvykle nebývá závadou, která se vyskytne ze dne na den, takže s největší pravděpodobností o tom musel prodávající vědět. Ale pokud prodávající nebude reagovat, nezbude ti než si nechat zpracovat znalecký posudek. Dokázat, že závada byla už při prodeji, asi nebude problém, ale pokud se s prodávajícím ani potom nedohodneš, nezbývá než se obrátit na soud. Náklady na advokáta a znalecký posudek lze ovšem v rámci oprávněné reklamace uplatnit.

Když se teď na tvůj problém podíváme po technické stránce, také nic moc. Spotřeba oleje může být hodně závislá na stylu a způsobu jízdy, také se může poněkud zmenšit použitím hustšího oleje, ale pokud jde o Yamahu Thunderace, tak u nich je vysoká spotřeba oleje známým problémem. Navíc je to závada, jejíž odstranění není levné.
Lze sice změřit míru opotřebení pístních kroužků, obvyklou příčinou však nejsou opotřebené pístní kroužky nebo netěsnící gufera na dřících ventilů, ale je to velká axiální vůle pístního kroužku v drážce pístu, kdy jeden nebo oba těsnicí kroužky při pohybu pístu jezdí ve svých drážkách nahoru a dolů a tím vlastně pumpují olej do spalovacího prostoru.
Z toho vyplývá, že nepomůže pouze výměna kroužků, že se musí vyměnit kompletně celá sada pístů. Přitom bych doporučil vyměnit pro jistotu i gufera na dřících ventilů, ale otázkou je, nakolik se tato oprava vyplatí u motocyklu, který má dnes na trhu hodnotu kolem 50 000 Kč.
Láďa Záruba - ČMN
Spotřebu oleje dokáží částečně redukovat přísady do oleje jako Militec, Metaltec a podobně, nejlépe na bázi teflonu, za předpokladu, že problém způsobují pístní kroužky.

Tvá odpověď

 

Příloha k odpovědi

Typ přílohy:
Soubor:
Popis:
nebo
Captcha

Není to přesně to co jsi hledal? Zkus najít podobnou otázku pomocí tagů  nebo polož vlastní otázku.