Honda nedobíjí - je problém v alternátoru nebo v regulátoru dobíjení?

Související motocykl: Honda '78
Mám Hondu r. v. 1978, která málo nabíjí, a proto jsem zhruba po 150 km bez proudu. Vyměnil jsem ošoupané uhlíky v alternátoru za nové, ale nic se nezměnilo. A tak nevím, zda je problém v alternátoru nebo v regulátoru dobíjení. Tento problém vznikal pozvolna se stárnutím motorky. Dokonce mám dva známé motorkáře, kteří mají s touto motorkou stejný problém. Vzhledem k tomu, že je to můj malý klenot, nechci dávat motorku do nějakého nejistého servisu, kde nebudu vědět, co se s ní děje. Nechci, aby na ní někdo prováděl opravářskou metodu pokus-omyl. Díky, Jarda

1 odpověď

hlas nahoru 1 hlas dolů odpověď akceptována
Příčin může být samozřejmě mnoho. Ovšem tou nejpravděpodobnější je regulátor dobíjení, který jsi zmínil. Jedná se o polovodičovou součástku, která podléhá stejně jako jiná elektronická zařízení stárnutí materiálů. Z indukčních cívek alternátoru si regulátor dobíjení bere ve vyšších otáčkách vysoké slaboproudé napětí, a tudíž se zvětšuje i proud, který do regulátoru přitéká (jednoduše lze odvodit z Ohmova zákona).
Regulátor musí toto napětí srazit na dobíjecí usměrněnou hodnotu cca 14,4 voltu z původních například 35 voltů, které vyrábí alternátor. Přebytečnou energii pak regulátor přeměňuje na teplo. Proto jsou dobíjecí regulátory často poměrně velké a umístěné na rámu, aby mohly lépe odvádět teplo a byly lépe chlazeny.
Velkým tepelným namáháním samozřejmě celý stabilizátor stárne rychleji než jiné součástky a jeho funkčnost tak po letech nemusí být stoprocentní. Postupem času na něm vzniká větší úbytek proudu, než je žádán. V krajním případě přestane dodávat energii k dobíjení baterie úplně.

Pokud nevěříš servisům a chceš řešit problém sám, začni ověřením, zda problém vzniká právě na regulátoru dobíjení. Postačí ti obyčejný multimetr a základní elektrotechnické znalosti veličin.

K závěru, že je vadný regulátor dobíjení, mě vede fakt, který jsi uvedl, a to ten, že motorka dobíjí, ale málo, což vylučuje většinu jiných závad.

Můžeš však nejdříve ověřit funkčnost indukčních cívek alternátoru, jestli na volnoběh posílají do regulátoru požadované napětí 15-40 voltů dle otáček motoru. Pokud toto napětí nedodávají, může být vada v cívkách, které podléhají po dobu provozu vibracím motoru, a tudíž mechanické únavě (často se přeruší). Svorky těchto do série zapojených cívek alternátoru nalezneš v konektoru regulátoru dobíjení, který obsahuje zpravidla tři vodiče. Jeden jako vstup regulátoru z cívek, druhý vodič jako usměrněný výstup pro dobíjení a třetí společný jako kostra. Pokud je i zde vše v pořádku, tak na vstupu naměříš oněch střídavých 15-40 voltů a na výstupu stabilních cca 14,4 voltu stejnosměrného napětí (hodnota je uvedena v manuálu k motocyklu a závisí od typu baterie). Pokud je výstup v nepořádku, je chyba opravdu v regulátoru dobíjení, který si žádá výměnu.

Pokud jsi ovšem i na výstupu regulátoru naměřil správné hodnoty, je zapotřebí hledat poruchu někde v kabeláži od regulátoru k baterii. Kabeláž může být někde bez izolace a zkratovat se např. o kostru.

Bohužel regulátor dobíjení je prakticky neopravitelná komponenta, a tak je nutná výměna kus za kus. Zapojení je jednoduché pomocí konektoru, na kterém jsi měřil hodnoty. Lze jej tedy půjčit od někoho se stejným typem regulátoru a nejprve ozkoušet, jestli se nechystáš koupit nový regulátor zbytečně.
cmn

Tvá odpověď

 

Příloha k odpovědi

Typ přílohy:
Soubor:
Popis:
nebo
Captcha

Není to přesně to co jsi hledal? Zkus najít podobnou otázku pomocí tagů  nebo polož vlastní otázku.