Jak zvýšit tuhost zadní vidlice u Kawasaki VN 800?

Související motocykl: Kawasaki VN 800 CLASSIC '04
Jak zvýšit tuhost zadní vydlice (pružiny).Dře mne kolo o blatník.Hubnout nehodlám mám 110kg.Když jedu sám je to dobrý ale se spolujezcem dře kolo o blatník.Dík za radu.

1 odpověď

Odpověď odborníka:
Odpovídá Lukáš Kosina
Motopoint, a.s., dovozce tlumičů a progresivních pružin YSS

Dobrý den,
než se začneme zabývat otázkou, jak zvýšit tuhost zadního pérování, pátral bych nejdřív po příčině škrtání zadní gumy o blatník. To je totiž docela zvláštní, protože každá motorka by měla být konstruována tak, že ani při plném stlačení pérování na doraz by nemělo dojít k úplnému, a přiznejme si poměrně nebezpečnému kontaktu kola s blatníkem nebo jinou částí motorky. Příčiny mohou být různé, například použití nesprávného rozměru pneumatiky, ohnutý zadní rám nebo držák blatníku apod. Tohle doporučuji v každém případě zkontrolovat a spravit.

A teď k vlastnímu zvýšení tuhosti. Předně, tady nepomůžou žádné domácí recepty. Mezi motorkáři je například pořád chybně zažité, že tuhost pružiny se dá zvýšit jejím podložením nějakými rozpěrkami. To však nezvýší tuhost pružiny, ale jen její předpětí. A to má pak za následek to, že pro počáteční stlačení pružiny je potřeba větší síla, takže kolo nereaguje dostatečně citlivě na jemných nerovnostech (kterých je vždy nejvíc), jízda stojí za starou bačkoru, a na druhou stranu celková tuhost pružiny se tím nezvýší. Jediným výsledkem je menší komfort při jízdě, takže tuhle cestu moc nedoporučuju.

Také by se nabízela cesta zvýšení výšky zadku změnou délky táhel přepákování, ale tím se neodstraní příčina, měkká pružina, ale jen její následek – dorážení kola o zadní blatník.
Řešením je tedy vyměnit pružinu za tužší, a úplně ideálně za pružinu progresivní. U ní je drát vinutý progresivně, což znamená, že na začátku zdvihu má nižší tuhost a při zvětšování zdvihu se její tuhost zvyšuje. Výsledkem je komfortnější jízda a menší propružení při větším zatížení například právě při jízdě se spolujezdcem. Použití progresivních pružin například v předních vidlicích také mimochodem významně zmenšuje ponořování při brzdění. Tohle řešení může u tvé motorky vyjít na cca 2500 / 3000 Kč.

Další možností by bylo pořídit si celý nový kvalitnější zadní tlumič s progresivními pružinami a seřiditelným tlumením, tam pak jsou možnosti užít si jízdu ještě vyšší.

Tvá odpověď

 

Příloha k odpovědi

Typ přílohy:
Soubor:
Popis:
nebo
Captcha

Není to přesně to co jsi hledal? Zkus najít podobnou otázku pomocí tagů  nebo polož vlastní otázku.