|
Odpovídá:
Luboš Hamouz, majitel prodejny a servisu motocyklů, Kladno – Švermov
Tahle otázka má dvě roviny: technickou a legislativní.
Technicky nejde jen o samotnou výměnu kol (ta jde i na tvé Yamaze, pozn. pro Rakouše), ale je to to nejmenší. Věc je totiž o něco složitější: zároveň s jinými koly totiž musíš vyměnit / ošéfovat spoustu dalších věcí:
Jiný řetězový převod
zhruba lze říci, že o kolik procent jsou nová kola větší, o tolik procent musí být větší zadní rozeta (nebo menší řetězové kolečko)
Delší řetěz
větší zadní rozeta bude pravděpodobně vyžadovat i delší řetěz, ten původní bude pak krátký. A pozor na vodítka a napínáky, i tam se musí řetěz s jinou rozetou vejít.
Jiný převod tachometru
s velkými koly se ti změní i převod tachometru - tachák a hlavně počitadlo najetých kilometrů by jinak ukazovaly nesmysly. Tohle jde vyřešit nejsnáze cyklocomputerem na enduro varzi a obě hodnoty ujetých km sčítat.
Přední brzda
přední kotouč je u endura menší, takže budeš potřebovat zařídit, aby se třmen brzdy dostal na menší průměr.
Kola vs. blatníky
je třeba ověřit, jestli se větší kola vejdou pod blatníky i při plném propérování. Asi nejjistější je půjčit si od někoho velká kola, rozpojit dole přepákování a zkusit maximální zdvih, zda kolo nechytá o podběh. Stejně tak u předního kola. Hodně nahrubo to lze sice zjistit i porovnáním dvou fotek. Nejspíš by to vycházet mělo, ale tahle zkouška je jistota.
Pérování
supermoto má kratší zdvihy pérování, s tím se ale asi budeš muset smířit. A mívají i tvrdší pérování než endura, ale to nejspíš půjde naklikat.
Boční stojánek
je možné, že s velkými koly bude SM stojánek krátký.
Kola a rozpěrky
samozřejmě budeš potřebovat dvě sady kol, a často bývá nutné vyrobit nové rozpěrky kol pro správné vzájemné ustavení kotouče a brzdových třmenů. Nutno též pohlídat si správnou řetězovou linku.
Tak tohle jsou hlavní body, které se týkají technické stránky. Tohle vše jsme schopni v našem servisu udělat, máme s tím zkušenosti.
Jiná stránka se týká papírů, pokud bys je chtěl řešit. Tady bys musel zažádat oficiálního dovozce, jestli ti dá potvrzení, že tvá motorka je schopná alternativního provozu s jinými koly. Pokud bys toto potvrzení získal, pak už stačí jen nechat si zapsat alternativní kola do TP, a nejspíš to bude chtít i technickou.
|