Nejde nastartovat yamaha drag star 125

Související motocykl: Yamaha XVS 125 '00
cely den jezdila, startovala bez problemu. Při startovani cvaka rele, netoci se starter. Baterie OK. Roztlacit jde naprosto v pohode. Pojistky v pohode. Kam se mrknout?

7 odpovědí

Na jedno zmacknuti tlacitka jedno ciste a vyrazne cvaknuti rele. Starter j rele jsou dobre pristupne. Merak mam, zkusim merit. Doufam, ze se po zahrati zavada projevi. Muzu zkusit starter primo dratem z baterie pro jistotu prez pojistku kteroh do dratu vradim?
Musíš v první řadě zjistit, je-li chyba ve starteru nebo v relé a to nejlépe digitálním multimetrem, který lze často koupit v hobby-marketech jako Obi, Bauhaus... za 99Kč. Ale pokud takový měřák nemáš, postačí i žárovková zkoušečka na 12V.
Nevím jak dobře má XVS přístupný startér a startovací relé, ale na té přistupnější části odhrň ochrannou gumu u přívodního drátu a připoj měřák nebo zkoušečku. Pak zkus nastartovat. Pokud se na kontaktech startéru nebo výstupní části relé objeví 12V nebo se rozsvítí zkoušečka je jednoznačně problém ve startéru.
Pokud se na startéru 12V neobjeví je problém nejspíš v relé. Pak je potřeba proměřit take vstupní část relé, kde by mělo být trvalých 12V. Pokud bude, lze prozkratovat vstupní a výstupní část relé, což by mělo začít točit startér. Tím by se prokázala jednoznačná chyba relé.
Ale pozor!  Přivod k relé nebývá jištěn pojistkou a přívodní kabely bývají silné. Při neopatrnosti může případný zkrat na kostru způsobit pěknou paseku!
Odpovídá:
Milan Štumpa, vedoucí servisu motocyklů Yamaha/Suzuki/KTM firmy Ymoto, Praha 4 -Braník

Nejdřív jsem skutečně, i přes to tvoje "OK", podezříval opravdu nejspíš tu baterku. Pak jsem si všiml, že píšeš, že motorka celý den jezdila, a teprve pak šlo špatně startovat. Pokud to není baterkou, je docela dobře možné, že je závada v dobíjení. V tom případě není baterka vůbec, nebo dostatečně dobíjená, a motorka jezdí jen na baterku, která pochopitelně nemá pak dost sil na nastartování.

Cvaknutí způsobuje přitažení kotvy elektromagnetu v relé. Kotva pak propojí obvod, a do startéru teče proud z baterky. To ale způsobí pokles napětí v baterce, a pokud baterka není dostatečně "OK", neudrží kontakty v relé u sebe. Relé se tudíž rozpojí, do startéru přestane téct proud, ale tím pádem má baterka zas dost síly pro přitažení kotvy. Celý proces (přitažení kotvy, pokles napětí, rozpojení relé) se začne rychle za sebou opakovat, a tím vzniká ono cvakání.

Další možností by bylo, že by mohly být někde na baterce špatně dotažené kontakty (popřípadě jinde na cestě). Tím by mohl vznikat velký přechodový odpor, který by mohl mít stejné projevy, jako slabá baterie.

Zkus ze všeho nejdřív překontrolat dobíjení, pak dotažení a stav všech elektrických spojů, ev. zkus vzít baterku do servisu, kde mají zátěžový tester baterie.
Ze je baterka ok soudim dle toho ze jsem zkusil startovat i se zapnutym svetlem. Ani nepohaslo a start rele hlasite cvakalo. Kdyby nebyla bat ok pohaslo by svetlo, nebo se pletu? Dnes motorka za studena nastartovala. Nevyjel jsem, nevim co udela az se zahreje?. Kolik stoji starter a da se sehnat nebo opravit? Rele jsem na netu nasel.
S extra drátem ke startéru bych si raději nehrál. Maximálně kratším tlustým drátem prozkratovat vstupní a výstupní kontakt spínacího relé. Tím v podstatě simuluješ sepnutí relé. Ale znovu opakuji, pozor ať si někde neškrtneš o kostru. Dobrá baterie je schopna do zkratu dávat desítky ampér! Pokud na to startér nebude reagovat, přičemž jindy třeba startuje normálně, pak bych to viděl na špatné uhlíky ve startéru. Pokud bude startér točit, ale pomalu, případně se zastaví, pak slabá baterka nebo špatné dobíjení.
Tak provedeny nasledujici kroky:
1. Baterie otestována zatezovym testem ve specializovanem obchode - OK
2. startovaci rele zkratovano kratkym dratem - nic
3. na starter napojena žarovka - pri pokusu o nastartovani se rozsviti

Zaver asi starter nebo uhliky v něm. Dá se startér opravit? popř. kde? Poradíte?

Díky za rady
Z otázky není zcela jasné, zda relé cvaká trvale nebo se jedná o jedno cvaknutí na jedno stisknutí startovacího tlačítka! Pokud cvaká trvale, tak jednoznačně špatná baterka!

Tvá odpověď

 

Příloha k odpovědi

Typ přílohy:
Soubor:
Popis:
nebo
Captcha

Není to přesně to co jsi hledal? Zkus najít podobnou otázku pomocí tagů  nebo polož vlastní otázku.