Brzdové obložení pro motocykly - funkce, opotřebení a výměna

vydáno 5.8., text Anna D., foto TRW

Jak malé skútry, tak i sportovní motorky potřebují čas od času nové brzdové obložení - to je zcela přirozené. Bezpečnou jízdu, ať už za mokra nebo při vysokých rychlostech, zaručují totiž pouze plně funkční brzdy. O tom, proč je třeba pravidelně měnit brzdové destičky a na co si dát při jejich nákupu pozor, se dočtete níže.

Jak fungují kotoučové brzdy?

Přestože i dnes existují stroje s bubnovými brzdami, naprostá většina všech moderních motocyklů je vybavena účinnějšími a z hlediska údržby jednoduššími kotoučovými brzdami. Ty jsou téměř vždy umístěny na předním kole a většina z vozidel je má i na tom zadním. Stručně řečeno se takový brzdový systém skládá z brzdového disku a brzdových čelistí, které obklopují kotouč z obou stran. Na těchto čelistech se nachází vyměnitelné a opotřebitelné brzdové obložení, naše malé destičky. 

Jakmile jezdec použije brzdu, hydraulický systém přitlačí destičky k disku, čímž vznikne tření. Protože je brzdový kotouč přímo spojen s kolem, dochází k jejich společnému zpomalení a motorka rychle a bezpečně zastaví. Je tedy srozumitelné, proč tyto součástky vyžadují při kontrole vozidla zvláštní pozornost. Platí totiž, že čím delší je vzdálenost a čím opotřebovanější je brzdový materiál, tím delší je zároveň i brzdná dráha spolu s nižší spolehlivostí odezvy soustavy na brzdění.

O opotřebení a výměnných intervalech

Bez ohledu na sliby výrobců, kvalitu a značky doporučujeme brzdový systém alespoň jednou ročně řádně zkontrolovat, a to nejlépe hned po skončení zimy. Důvodem je fakt, že rez a deformace způsobené vlhkým a studeným počasím mohou výrazně poškodit disky, zejména v chladném období - a totéž se vztahuje i na brzdové destičky. Rovněž bychom vám doporučili, abyste nedělali žádné kompromisy ohledně doporučených výměnných intervalů a zvážili výměnu destiček nejpozději po ujetí cca 40 000 km. 

K zabránění úplného selhání v důsledku koroze může být užitečné krátce před sesednutím z motocyklu ještě jednou pořádně zabrzdit, a to zejména za deště a sněžení. Přebytečná voda se tak může opět setřást, takže se neusadí na povrchu kotoučů a destiček. Je ovšem zcela přirozené, že se brzdové obložení v průběhu jeho používání opotřebovává, poněvadž je koneckonců vědomě vystaveno enormnímu tření a teplu. Pokud se rozhodnete provést vizuální kontrolu, bude hrát zásadní roli právě náležitá síla materiálu. Mnohé destičky mají barevné označení pro minimální tloušťku nebo tyto údaje jsou uvedeny v přiložené brožuře.

V neposlední řadě je součástí některých brzdových destiček také jemný železný drát. Slouží k tomu, aby při brzdění po dosažení určitého bodu opotřebení vydával vysoký a nepříjemný zvuk, který má řidiče upozornit na nutnost výměny.

Sada brzdových destiček od společnosti TRW

Společnost TRW se počítá mezi renomované výrobce automobilových komponentů a vyniká zejména ve výrobě brzdových soustav. Sada brzdových destiček TRW o výšce 49,5 mm a šířce 39,7 mm je vhodná pro širokou paletu motocyklů. Mezi ně patří také známá vozidla společnosti Yamaha, jako je například model AEROX 100 nebo také AY 50 KATANA od japonské značky Suzuki. Se správnými nástroji lze brzdy za krátkou dobu úplně obnovit, a jezdit tak zase můžete naprosto bezpečně.



init: 0,00 s | load: 0,05 s | 28.18:44:15

MOTOZÁBAVA

30. září